Monday 29 November 2010

Halaqah rindu...

Halaqah membuka lembaran kekuatan buat hati yang sentiasa perlukan peringatan,buat jiwa yang sentiasa ketandusan kasih dan cinta Ilahi....

Tatkala membelek lembaran buku-buku agama,sayugia hati ini benar-benar terkedu kerna dirasakan diri ini benar-benar banyak melakukan kesilapan...dirasakan seolah-olah ada palit hitam yg terpalit dalam ruangan sel-sel hati ini...palitan yang akan memusnahkan seluruh sel-sel hati dan merosakkan sel-sel minda pemiliknya seandainya hati terus mengikut kata nafsu dan mengetepikan kebijaksanaan akal....syukur Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..dalam sujudku, ku pohon petunjukNya.."Ya Allah, perhatikanlah aku kebenaran dengan yang benar dan berilah aku jalan untuk ku mengikutinya,dan perhatikanlah aku kebatilan dengan yg batil dan berilah aku jalan untuk menjauhinya,,".....syukur petunjuk Allah itu sentiasa ada untuk hambaNya yg sentiasa mngharapkannya...petunjuk Allah itu jelas tanpa ragu...tatkala itu,segala resah di hati ini semakin menghilang,.ketenangan semakin mengisi kekosongan hati ini...sahabat-sahabat ku benar-benar banyak membantu...syukur ku tidak terhingga....jalan tarbiyah ku semakin jelas...suatu masa dulu,inilah yg sering aku fikirkn,petunjuk inilah yg sering aku dambakan,.berkat doa ibubapa ku,..akhirnya jalan firdausi ini telah ku temui...terima kasih abah..nasihat abah tidak pernah ku ketepikan...aku tidak mahu dosa-dosa ku menyebabkn org lain terbeban..aku tidak mahu ayahku disoal di akhirat kelak..aku tidak mahu abah menanggung seksa di neraka kerna dosa anak-anak perempuannya...kasihku buat abah benar-benar membuatkn aku mengetepikan segala keseronokan dunia..aku ingin abah bangga dgn anak-anaknya bukan shj dgn kejayaan dunia tetapi akhirat nan hakiki...sesungguhnya benar kata pepatah..menjaga seorang anak perempuan teramat sukar berbanding menjaga anak lelaki yg ramai...kini aku mengerti akan kata-kata itu...kaum Hawa lah yg sering kali menarik kaum Adam ke neraka...nauzubillah...mudah-mudahkan firdausi itu milik keluargaku...milik sahabat-sahabatku jua....dan milik seluruh umat Islam...

No comments:

Post a Comment