Tuesday 15 February 2011

HIDUP SIHAT BERLANDASKAN SUNNAH RASULULLAH SAW

Lama sudah blog ini tidak terisi. Alhamdulillah, dengan izin dan barokahNya, kali ini berjaya jua saya menerbitkan entri baru berdasarkan sedikit ilmu kurniaan Allah hasil dari pembacaan beberapa buah buku dan blog. Entri kali ini sedikit berbeza, namun benar-benar bermanfaat untuk kita semua. Bersempena mengenang tarikh 12 Rabiul Awal, iaitu tarikh keramat, yang mana telah lahir seorang Rasul yg menjadi teladan untuk seluruh ummat manusia. Baginda adalah kekasih Allah, Nabi Muhammad SAW. Kelahiran baginda sebagai bukti betapa Allah cinta akan hambaNya, dan Allah tidak mahu hambaNya terus dalam kegelapan. Rasulullah telah memberi panduan dan teladan kpd ummatnya dalam semua aspek kehidupan. Al-Quran adalah mukjizat terbesar yg diturunkan oleh Allah kepada baginda Rasulullah SAW. Al-Quran memberi pedoman kepada sesiapa sahaja yang benar-benar mengharapkannya kerana kecintaan kpd Allah SWT. Selain itu, betapa sayangnya baginda akan ummatnya, baginda telah meninggalkan sunnah-sunnah yang berharga untuk pedoman ummatnya yang amat dikasihi.

P/s: Bagi mahasiswa-mahasiswa jurusan perubatan, diharapkan anda dapat membaca blog ini,.jadikanlah sunnah Rasulullah SAW ini sebagai pedoman, justeru, tidak semua penyakit dapat disembuhkan secara fizikal melalui teknik perubatan moden. Kelak, sebarkanlah sunnah ini kepada pesakit-pesakit kalian..InsyaAllah, di samping merawat, kita akan beroleh rahmat yang tidak ternilai dari Allah SWT sebagai bekalan di hari akan datang..Buat mereka yg tidak terlibat dengan bidang kedoktoran, jadikanlah sunnah baginda SAW sebagai panduan hidup, untuk kebaikan dunia dan akhirat,.InsyaAllah..:)

As-Suyuthi menyatakan penyakit dapat disebabkan oleh beberapa perkara iaitu gangguan udara, salah makan atau salah minum, kekeliruan gerak, rehat yang tidak mencukupi atau berlebihan, respon emosi berlebihan, istirahat emosi belebihan, tidur dan berjaga yang tidak seimbang, adanya cecair berlebihan dalam badan serta gangguan pengeluaran cairan tubuh.

Seandainya kita berpegang dengan sunnah dan ajaran Rasulullah, nescaya badan kita akan sentiasa sihat. Menjaga kesihatan tubuh badan adalah kewajipan setiap umat Islam, sebagaimana Rasulullah SAW yg sgt menitikberatkan kesihatan fizikal dan mentalnya.

Rasulullah begitu hebat! Baginda menyarankan supaya kita membasuh tangan sebelum makan, sedangkan pada masa itu manusia belum pernah melihat kuman. Namun begitu, baginda sedar yg tangan sering menyentuh benda yg mungkin dicemari pelbagai kuman. Kuman yg masuk ke dalam perut akan mengganggu sistem badan dan kelak menimbulkan pelbagai penyakit yg bukan sahaja sukar dikesan malah mungkin sukar diubati.

Baginda juga memberi panduan cara tidur yg betul. Cara tidur yg baik ialah dgn mengiringkan badan ke kanan manakala tangan kanan menyokong kepala. Benar baginda sangat hebat, walhal baginda tidak pernah mempelajari ilmu anatomi. Secara logiknya, kedudukan perut dalam tubuh kita adalah di sebelah kiri, jantung juga terletak di sebelah rongga thorax kiri. Cuba bayangkan seandainya kita tidur mengiring ke kiri, dikhuatiri kita akan memberi tekanan kpd perut dan juga jantung hingga mempengaruhi kemampuan jantung, mengganggu irama(ritma) dan kemampuannya mengepam darah. SUBHANALLAH..sunnah Rasulullah itu benar-benar hebat.

Rasulullah SAW menganjurkan berbekam. Justeru ianya dapat membantu menyingkirkan toksik dalam badan. Beberapa kajian yg dilakukan di timur tengah mendapati darah yg dikeluarkan melalui berbekam sememangnya mengandungi toksik. Penelitian mikroskopik pd darah bekam menunjukkan darah tepinya memberi kesan darah rosak. Kajian yg dilakukan pd tahun 2001 mendapati apbl darah bekam dibandingkan dgn darah vena, ia memberikan gambaran jenis yg tidak sama walaupun diambil pd waktu yg sama.

Sedih adalah perasaan yg seringkali hadir dalam naluri manusia, namun kesedihan yg berpanjangan akan mengganggu kesihatan tubuh badan kita. Emosi yg tidak menentu justeru mengganggu  sistem endokrin tubuh, justeru rembesan hormone-hormon yang tertentu dalam badan akan terganggu. Sayugia seringkali kesedihan ini berpunca drpd  rasa cinta yg berlebihan kpd kesenangan duniawi. Seterusnya, ini akan menyebabkan penyakit paru-paru, membebankan fungsi kelenjar dan menjejaskan keseimbangan hormone. Justeru, perbanyakkanlah membaca surah al-Insyirah ketika bersolat. InsyaAllah hati akan merasa tenang walaupun seribu masalah membelenggu diri.

#Sumber dari pembacaan "365 Tips Sihat Gaya Rasulullah" karya "Dr. Mohammad Ali Toha"

Diet Rasulullah
Rupanya tanpa kita sedari, dalam makanan yang kita makan sehari-hari, kita tak boleh makan sesuka hati kita saja. Inilah penyebab terjadinya berbagai penyakit antara lain penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain-lain penyakit. Apabila anda telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yang lainnya.

Ustaz Abdullah Mahmood mengungkapkan, Rasulullah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya sehari-hari. InsyaAllah kalau anda ikut diet Rasulullah ini, Anda takkan menderita sakit perut ataupun keracunan makanan.

Jangan makan SUSU bersama DAGING
Jangan makan DAGING bersama IKAN
Jangan makan IKAN bersama SUSU
Jangan makan AYAM bersama SUSU
Jangan makan IKAN bersama TELUR
Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD
Jangan makan SUSU bersama CUKA
Jangan makan BUAH bersama SUSU (Contoh : KOKTEL)

CARA MAKAN
* Jangan makan buah setelah makan nasi, sebaliknya makanlah buah terlebih dahulu, baru makan nasi.
* Tidur 1 jam setelah makan tengah hari.
*Jangan sesekali tinggal makan malam. Barang siapa yg tinggal makan malam dia akan dimakan usia dan kolesterol dalam badan akan berganda. Nampak memang sulit.. tapi, kalau tak percaya? Kesannya tidak dalam jangka pendek?. Kesannya akan nampak bila kita sudah tua nanti.
* Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu. kerana akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahawa dalam daging ayam mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merosakkan usus kita.

Antara amalan-amalan kesihatan lain yang wajar diamalkan:

1. Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap ke dalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Kita boleh saksikan orang yang mandi pagi kebanyakan tidak gemuk.

2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air dalam peti sejuk/ais) setiap pagi. Mujarabnya InsyaAllah jauh dari penyakit (susah mendapat sakit).

3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit setelah membaca doa). Kita akan terhindar dari sakit kepala atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang tersebut.

4. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari.Begitu juga ahli saintis telah menemukan bahawa enzim banyak terkandung di celah jari-jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzim sejenis alat percerna makanan).

#p/s: sumber dr seorg teman seperjuangan, Fakulti Perubatan UNHAS

Sabda nabi : "Ilmu itu milik Allah, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan insyaAllah, Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya"


No comments:

Post a Comment